Wat is de actieradius van een elektrische auto vergeleken met wagens met een verbrandingsmotor?

Wat is de actieradius van een elektrische auto vergeleken met wagens met een verbrandingsmotor?

Wat is de actieradius van elektrische wagens vergeleken met wagens met een verbrandingsmotor?

De actieradius van een elektrische auto hangt voornamelijk af van de capaciteit van de batterij (gemeten in kWh). Verder hebben rijstijl (snelheid en acceleratie), reliëf en temperatuur een sterke invloed op de het rijbereik. Auto's met verbrandingsmotoren hebben vaak een actieradius van rond de 800km. De actieradius van een elektrische auto wordt in de Europese Unie uitgedrukt in NEDC, naar de New European Driving Cycle test. Deze test meet het rijbereik echter in ideale omstandigheden, waardoor de actieradius in de praktijk altijd lager uitvalt. De nieuwe WLTP, naar de Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure, is momenteel de NEDC aan het vervangen als nieuwe standaard, en is een veel realistischere maatstaf. In de praktijk spreekt men meestal over de real-world range. Voor de elektrische modellen beschikbaar op de markt in 2018 ligt dit tussen de 150 en 500km. Hoewel deze actieradiussen momenteel nog inferieur zijn aan de actieradiussen van verbrandingsmotoren, reiken ze rijkelijk toe voor 99% van alle ritten. In combinatie met dagelijks opladen thuis en/of op het werk, en occasioneel opladen op het uitgebreide netwerk van snel laders betekent dit dat de actieradius van elektrische passagier voertuigen vandaag de dag geen remmende factor meer is. Bovendien stijgen de actieradiussen in nieuwe elektrische modellen continu. Bij hybride wagens wordt de actieradius bepaald door de combinatie van het elektrische bereik en het bereik van de brandstoftank.